حجت الاسلام والمسلمین «علی اصغر تقوی» کارشناس امور دینی و رئیس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) در گفتوگو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان اهمیت واقعه غدیر و جانشنینی امام علی علیه السلام به عنوان جانشین پیامبر عظیم الشأن اسلام پرداخت و با قرائت آیه (67) سوره «مائده» گفت: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ﴿المائدة، 67﴾» عید سعید قربان و عید غدیر خم دو عید مهم و دو اتفاق بزرگ در عالم بشریت است که هر دو بیانگر امامت، ولایت و نبوت بوده است. در عید غدیر و در عید قربان دو شخصیت بزرگ عالم بشریت شخصیتشان متجلی شد؛ اول حضرت ابراهیم خلیل «وَ إِذِ ابْتَلَی إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَاماً ﴿البقرة، 124﴾» شخصیتی که در سه مرحله از مراحل سخت زندگی، امتحان خودش را پس داد، روزی همه اموالش را بخشید، روزی فرزند و عزیزش را صرف نظر کرد و در روزی دیگر در میان آتش نمرودیان رفت تا در برابر چشم مستکبران جهان بت های کعبه را بشکند و مکتب توحید و خداپرستی را در جهان عینیت بخشد.
حجت الاسلام تقوی افزود: در روز عید غدیر نیز، بت شکن بزرگ عالم بشریت شخصیت بی بدیل عالم خلقت و ولی خدا و خلیفة الله در زمین و وصی رسول رب العالمین مولی الکونین امیر المؤمنین علیه السلام روی دست پیامبر صل الله علیه وآله وسلم قرار گرفت و پیامبر(ص)، امیر المؤمنین(ع) را وصی خود، جانشین خود و امام برحق جامعه اسلامی، مولای جامعه اسلامی و ولایت مدار جامعه دینی معرفی کرد. پیامبر(ص) در سفر حجه الوداع به آنهایی که رفته بودند و مقداری از غدیر خم گذشته بودند فرمود برگردند و آنهایی که نیامده بودند بیایند تا پیامبر وظیفه ابلاغ رسالت را به اتمام برساند.
رئیس مرکز فقهی جواد الائمه(ع) ادامه داد: حضرت رسول الله(ص) بر جهاز شتران سوار شد و فرمود: ای مردم امیرالمؤمنین(ع) بعد از من وصی و جانشین من است امیرالمؤمنین را روی دست گرفت و فرمود «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» همین علی که روی دست من است بعد از من مولای شما است یعنی رهبر شما است امام شما و مقتدای شما است، هدایتگر شما است امامی است که امام هدایت است « اَلسَّلامُ عَلی اَئِمَّةِ الْهُدی وَمَصابیحِ الدُّجی وَاَعْلامِ التُّقی وَذَوِی النُّهی وَاُولِی الْحِجی وَکَهْفِ الْوَری وَوَرَثَةِ الاْنْبِیاَّءِ وَالْمَثَلِ الاَعْلی وَالدَّعْوَةِ الْحُسْنی». به فرموده امام هادی علیه السلام امامتی با این ویژگی و با این خصوصیات: پیامبر فرمود ای مردم من کنت مولاه فهذا علی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه. بعد اشاره فرمود خون علی خون من است گوشت علی گوشت من است پوست من است دمک من دمی و لحمک لحمی، جنگ با علی جنگ با من است دوستی با علی دوستی با من است پیروی از علی پیروی از من است اطاعت از فرامین امیرالمؤمنین یعنی اطاعت از فرامین رسول الله و بعد با این ویژگی ها و خصوصیات به مردم خطاب کرد آن چه را که امروز دیدید و آن چه را که امروز ناظر بودید به دیگران ابلاغ کنید شما که هستید و حاضرید به آنها که غایبند بگویید که پیامبر در غدیر خم چه گفت و چه کرد و چگونه امیرالمؤمنین را معرفی کرد حاضرین به غائبین ابلاغ کنند به فرزندانتان بگویید و فرزندانتان به فرزندانشان بگویند دست به دست در طول تاریخ این نقل واقعه غدیر نقل محافل و مجالس شود و همه از واقعه غدیر آگاه شوند.
وی تصریح کرد: قطعا هدف دستور پیامبر اکرم(ص) فقط آگاهی از واقعه غدیر نبود؛ پیامبر می خواستند تبعیت از غدیر، فهم غدیر، درک از مسئله غدیر که روز بزرگی است آن را به مردم تفهیم کنند امام رضا علیه السلام می فرمایند: قیامت چهار روز مثل عروس که سمت حجله و برای رفتن به حجله عجله دارد عجله خواهند داشت سوال شد یا رسول الله چه ایام و روزهایی؟ فرمودند روز عید قربان، روز عید غدیر و روز جمعه و روز عید فطر و بعد فرمودند روز عید غدیر در میان این 4 روز مثل ماه است در میان ستارگان. در فرمایش دیگری امام رضا دارد که روز عید غدیر روز آمرزش خلایق است. در بیان دیگری امام رضا علیه السلام می فرمایند در روز عید غدیر یک نفر را اطعام کردن برابر با طعام است و طعام را معنا می کنند یعنی صد هزار نفر را غذا دادن یک شکم سیر کردن در روز عید غدیر یعنی صدها هزار نفر را در غیر از عید غدیر غذا دادن و سیر کردن در بیان دیگری به تشریح وقایع بعد از غدیر اشاره می کنند و شخصیت حضرت علی علیه السلام را و عظمت امیر المومنین را و عظمت بیان رسول الله نسبت به امیرالمومنین را بیان می کنند این یعنی امام شناسی، یعنی جامعه شناسی، یعنی جامعه بشری را با مقام امامت و ولایت آگاه کردن و علوم اولیای الهی را در اختیار بشریت قرار دادن و این فهم و درک غدیر یعنی روزی که همه جهانیان بدانند آموزه های دین ممکن نیست الا تحت لوای آل الله و اهلبیت آل الله علیهم السلام که آنجا از رجس و پلیدی پاکند آنها روایت و حدیث منزلت در شأنشان نازل شده آنها از بیان رسول الله توثیق شده اند آنها در بیان رسول الله توصیف شده اند آنها را پیامبر جان خودش می شمارد امانت خودش می شمارد و می فرماید: مردم در بین شما دو شیئ گرانبها را به امانت می گذارم «انّی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی و لم یفترقا حتی یردا علیَّ الحوض» این بیانات همه بیانگر این است که غدیر و دهه ولایت که بعد از انقلاب اسلامی بین عید قربان و غدیر مشخص شده است یعنی دو اتفاق بزرگ در تاریخ بشریت که هر دو ما را به سوی امامت و رهبری رهبران پاک و صالح جامعه اسلامی سوق می دهد اگر مردم قدر اولیای الهی را بدانند اگر ما قدر هدایت ائمه هدات مهدیین را بدانیم قطعا جامعه از همه نیازهایی که به آن محتاج و نیازمند است بی نیاز خواهد شد جامعه بشری تحت لوای ولایت اهلبیت می تواند به تمامی برکات مادی و معنوی این دنیا و عالم بعد از مرگ نایل آید.
حجت الاسلام تقوی با اشاره به داستان حضرت ابراهیم علیه السلام ادامه داد: «و فدیناه بذبح عظیم» وقتی خداوند می خواهد ابراهیم خلیل الله را به مقام امامت و نبوت و رسالت برساند که خود حضرت از خداوند درخواست می کند «وَ إِذِ ابْتَلَی إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَاماً ﴿البقرة، 124﴾» خداوند در مسیر زندگی حضرت ابراهیم را امتحان می کند که همه ما در زندگی مورد امتحان الهی قرار می گیریم «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ * الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ﴿البقرة، 155 و 156﴾» خداوند بشر را به وسیله ترس، به وسیله نقصان در اموال، به وسیله نقص در امکانات زندگی امتحان می کند واگر از این امتحان پیروز و سربلند بیرون آمد او را به مقامات عالیه ناثل می کند یکی از این امتحانات اینکه خداوند وقتی می خواست لباس خلفت را بر تن ابراهیم خلیل بپوشاند، از اوخواست تا فرزندش را قربانی کند. در یک جا به ابراهیم گفت اموالت را در راه خدا هدیه کن گفت سمعا و طاعتا جایی به او فرمان داد که در میان آتش و در جمع نمرودیان به میان آتش برو و جانت را نثار شکستن بت ها کن او پذیرفت و هم بر آتش قدم نهاد و هم فرزندش را در راه خدا آماده شد تا قربانی کند و هم اموالش را در راه خدا هدیه کرد و بخشید این سه قربانی را خداوند از ابراهیم خلیل قبول کرد و لباس خلوت بر قامت او پوشاند و خطاب شد ابراهیم انت خلیل الله شما از امروز دوست خدا هستید و این دوستی را ابراهیم خلیل به دست نیاورد مگر با قربانی کردن امیال و هواهای نفسانی. به امید این که انشالله با قربانی کردن همه امیال و خواسته های نفسانی و شیطانی به سوی حضرت حق بشتابیم و قرب الی الله را به دست بیاوریم و به مقامات معنوی نائل آییم. انشالله
رئیس مرکز فقهی جواد الائمه(ع) اضافه کرد: معارف دینی و معارف اسلامی معنا و مفهومش همین است امروز می بینید به برکت ولایت پذیری جامعه اسلامی ایرانی و به برکت تبعیت از اولیای الهی و امام زمان و نائب بر حق بقیه الله العظم جامعه ما به چه رشد و نمو بالندگی رسیده است امروز جامعه اسلامی ما به برکت ولایت اهلبیت بر جهان تنه می زند و امروز در دنیا حرف برای گفتن دارد امروز تبعیت از امیرالمومنین و اولاد معصومینش صلوات الله علیهم اجمعین که اللهم وال من والاه و عاد من عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله شرایط را به گونه ای ترسیم کرده که نه تنها شیعه ضعیف نیست نه تنها شیعه در گوشه ای رانده شده مثل رافضی نیست بلکه در صدر ملل جهان قدرت نظامی دارد و هم دوش ملل قدرتمند جهان ادعا دارد حرف دارد بیان دارد قدرت اقتصادی دارد، قدرت فرهنگی دارد، قدرت نظامی دارد، قدرت سیاسی دارد و شرایط به گونه دیگری ترسیم شده است و همه اینها به برکت تبعیت از ولایت، دهه ولایت و پذیرش امامت معصومین علیهم السلام است. دهه ولایت یعنی دهه محبت، دهه ولایت یعنی دهه امامت اولیای الهی، دهه ولایت یعنی دهه دستگیری از مستضعفین، دهه ولایت یعنی دهه کمک به نیازمندان و درماندگان و نیازمندان در زمینه های مختلف اجتماعی و فرهنگی، دهه ولایت و امامت یعنی اشراف علوی بر همه کسانی که در جهان نیاز به کمک دارند «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم» دهه ولایت و امامت یعنی هر کس در این عالم و کره خاکی مسلمان است، موحد است خداشناس است در سیطره پرچم علوی و نبوی است و تحت حمایت جامعه اسلامی و دینی است و اگر فرمایش پیامبر اکرم در غدیر عملی شود و اگر همه برگردند رفتگان برگردند و آیندگان بیایند و به سخنان پیامبر اکرم و به خطبه پیامبر گوش دهند که به مسلمین خطاب می کند و غدیر را معرفی می کند و فریاد می زند من کنت مولاه فهذا علی مولاه یعنی همین شخصیتی که با همه ویژگی هایی که دارد روی دست من است او ولی شما است او امام شما است او جانشین بعد از من است او شخصیتی است که تبعیت از او وظیفه هر انسان آزاده ای در عالم خلقت است اگر چنین اتفاقی رخ دهد قطعا نه استکباری خواهد ماند و نه مظلومی در عالم از مستکبرین عالم ضربه و سیلی خواهد خورد و جهان، جهانی پر از عدل و داد خواهد شد و انشاالله قائم بر حق و ولی مطلق الهی حضرت بقیه الله الاعظم وقتی بیایند این شرایط را در جامعه جهانی ایجاد خواهند کرد که همه جوامع بشری تحت امر ولی جامعه اسلامی در رفاه و آسایش و آرامش به زندگی ادامه دهند.
انتهای پیام/
نظر شما